دیدگاه شخصیت های چینی در باره ترور شهید هنیه رهبر حماس

    دینگ لونگ، پروفسور مؤسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات زبان های خارجی شانگهای، " عدم انتقام جویی" را به عوامل زیر نسبت داد: اول، ایران هنوز در حال هماهنگ کردن روش پاسخ خود است و به امید جلوگیری از یک درگیری در مقیاس بزرگ است. در عین حال، قدرت های بزرگی مانند چین، آمریکا، روسیه و دیگران نیز تلاش های میانجی گرایانه خود را برای کاهش تنش ها افزایش می دهند.

1. لیو ژونگ مین: "طوفان هنیه" ممکن است ضعیف شده باشد ؛ وضعیت در خاورمیانه معکوس  می شود؟

       در 9 آگوست 2024، پروفسور لیو ژونگ مین از مؤسسه مطالعات خاورمیانه مقاله ای تفسیری با عنوان «"طوفان هنیه" ممکن است ضعیف شده باشد؛ وضعیت در خاورمیانه معکوس  می شود؟» در شبکه خبری پینگ بئی (WWW.Thepaper.cn) منتشر کرد.

       در 31 ژوئیه، اسماعیل هنیه، رهبر حماس در حمله ای در تهران شهید شد. این حادثه منجر به تنش های بیشتر در خاورمیانه شد. ایران سیگنال های متعددی از اقدامات تلافی جویانه گسترده علیه اسرائیل ارسال کرده است؛ آمریکا به سرعت حضور نظامی خود را در خاورمیانه افزایش داد. درگیری بین حزب الله لبنان و اسرائیل تشدید شد؛ حماس یحی السنوار، را به عنوان رهبر جدید دفتر سیاسی انتخاب کرد؛ اسرائیل در حالی که در برابر انتقام جویی ایران در آماده باش بود، به بمباران به سمت غزه و لبنان ادامه داد و مقامات ارشد حماس و حزب الله را به قتل رسانده است. اما با این حال، ایران و اسرائیل، طرف های اصلی درگیری، تاکنون در درگیر مستقیم نبوده اند.

        پرفسور لیو ژونگ مین در ابتدای ترور هنیه نوشت که ترور هنیه تأثیر محدودی بر الگوی منطقه ای خاورمیانه داشت:"ایران و اسرائیل به سمت یک درگیری تمام عیار حرکت نخواهند کرد؛ زیرا "محور مقاومت" به رهبری ایران توانایی های محدودی دارد، یک درگیری تمام عیار به نفع ایران و اسرائیل نیست و حامی اسرائیل یعنی آمریکا قصد گسترش درگیری در دوره حساس انتخابات را ندارد. تأثیر این حادثه بر حماس، روند کلی مناقشه فلسطین و اسرائیل، و آشتی درون فلسطینی ها نیز نسبتا محدود است". در حال حاضر، اگرچه هنوز رد کردن انتقام جویی ایران از اسرائیل دشوار به نظر می رسد، اما ایران و اسرائیل به سمت یک درگیری در مقیاس بزرگ حرکت نخواهند کرد.

         از نظر پرفسور لیو ژونگ مین، طوفان سیاسی ناشی از شهید هنیه ممکن است خطرناک ترین لحظه خود را پشت سر گذاشته باشد، حداقل خطر انتقام جویی نظامی گسترده ایران علیه اسرائیل به شدت کاهش یافته است.

          علاوه بر این، قدرت های بزرگ جهان و کشورهای منطقه با مهار تشدید درگیری ها به روش های مختلف، نقش مهمی در مدیریت بحران ایفا کرده اند. اول، آمریکا از فشار نظامی برای بازدارندگی ایران استفاده کرده است. دوم، روسیه ایران را متقاعد کرده است که خویشتن داری کند و در عین حال حمایت خود را از ایران ابراز کند. سوم، چین نقش سازنده ای در سرد کردن اوضاع منطقه ایفا کرده است. چین در جریان گفت وگوی تلفنی وزیر امور خارجه چین و وزرای خارجه مصر و اردن، ترور هنیه را به شدت محکوم کرد و در عین حال از همه طرف ها خواست خویشتن داری کنند و از جامعه بین المللی و کشورهای منطقه خواست تا در پایان دادن به درگیری غزه در اسرع وقت مشارکت کنند.

        تا حدی، بسیاری از سیاست ها و رویه های اسرائیل و ایران، یک رفتار غیرمنطقی رادیکال با غیر رادیکال هستند.این موضوعی است که هر دو طرف باید مستقیما با آن روبرو شوند.

https://mp.weixin.qq.com/s/Ye0I18V10Tw43kWGQmituA

2. تفسیر محققان سه کشور در مورد وضعیت خاورمیانه: طرفین ایران و لبنان تا چه حد می توانند "خویشتندار" باشند؟

     در 31 ژوئیه، اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران کشته شد. در پاسخ، ایران و حزب الله قول داده اند که از اسرائیل انتقام بگیرند.

     سه محقق از اسرائیل، ایران و لبنان دیدگاه های متفاوتی در مورد جهت گیری تنش ها دارند و محققان ایران بر این باورند که اسرائیل و ایران در اوایل سال جاری از "خط قرمز" عبور کرده اند که می تواند منجر به تشدید تنش و هرج و مرج شود. از نظر محقق اسرائیل، درگیری اسرائیل با حزب الله در شمال حتی برخی از اسرائیلی ها را به این باور رسانده است که فقط جنگ می تواند صلح را به ارمغان بیاورد، اما اسرائیل جبهه را بیش از حد طولانی کرده است، آنها نمی خواهند میدان نبرد دوم را باز کنند و انتقام حزب الله علیه اسرائیل محدود به تاسیسات نظامی خواهد بود. یک محقق لبنانی که نسبت به خداوند تردید دارد، اشاره می کند که نتانیاهو می خواهد جنگ ادامه یابد، در حالی که کشورهایی مانند بریتانیا و آمریک توانایی یا تمایل محدودی برای میانجیگری دارند.

   https://mp.weixin.qq.com/s/Y3QdHbTZkxXk7K6i306SMg

3. پروفسور دینگ لونگ با خبرنگار روزنامه آزادیبخش در مورد وضعیت خاورمیانه پس از ترور اسماعیل هنیه مصاحبه کرد.

       پس از اینکه اسرائیل ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس را در تهران در پایان ماه ژوئیه اعلام کرد، چه زمانی و چگونه ایران تلافی خواهد کرد، به یک معما در سراسر جهان تبدیل شده است.

       در 7 اوت، آقای پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، گفت که پس از این حمله سکوت نخواهد کرد. این همچنین آخرین بیانیه مقامات ایرانی پس از آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که "جنگ روانی علیه اسرائیل به راه خواهد انداخت". در همان روز، آقای باقری، سرپرست وزیر امور خارجه ایران، در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان سعودی گفت که به ترور اسماعیل هنیه در زمان مناسب و به شیوه ای مناسب پاسخ خواهد داد. با این حال، جنگ بلافاصله آغاز نشد، پس چرا خاورمیانه هنوز "آرام" است؟

         دینگ لونگ، پروفسور مؤسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات زبان های خارجی شانگهای، " عدم انتقام جویی" را به عوامل زیر نسبت داد: اول، ایران هنوز در حال هماهنگ کردن روش پاسخ خود است و به امید جلوگیری از یک درگیری در مقیاس بزرگ است. در عین حال، قدرت های بزرگی مانند چین، آمریکا، روسیه و دیگران نیز تلاش های میانجی گرایانه خود را برای کاهش تنش ها افزایش می دهند. دوم، در روزهای اخیر، صداهایی در ایران شنیده شده است مبنی بر اینکه کشته شدن هنیه تأثیر محدودی بر منافع ملی ایران دارد و نیازی به رویارویی "تکانشی" با دشمن نیست. از سوی دیگر، رئیس جمهور جدید به تازگی به قدرت رسیده است و فرو رفتن فوری در یک درگیری منطقه ای تأثیر منفی خواهد داشت. سوم، ایران همچنان "جنگ" خواهد کرد، زیرا باید به مردم و متحدان منطقه ای خود جواب بدهد، اما راه های تلافی جویانه را می سنجد. علاوه بر این، آخرین باری که ایران از ادعای تلافی جویانه به اقدام علیه اسرائیل رسید، یک فاصله دو هفته ای وجود داشت که این نیز یک الگوی عادی است.

        با نگاهی به وضعیت آینده، پروفسور دینگ لونگ معتقد است که درگیری فلسطین و اسرائیل و اثرات سرریز آن، خاورمیانه را در وضعیت تنش بالا قرار داده است. اما از سوی دیگر، وضعیت همچنان قابل کنترل است.

https://mp.weixin.qq.com/s/CnzMwVjUifpF3V6yDndCAw

4. لیو ژونگ مین: ترور اسماعیل هنیه بار دیگر اوضاع خاورمیانه را متشنج کرده است.

         در بامداد روز 31 ژوئیه، اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در یک حمله هوایی در تهران کشته شد. در زمانی که دور جدید مناقشه فلسطین و اسرائیل همچنان ادامه دارد و درگیری بین اسرائیل و حزب الله لبنان در حال تشدید است، ترور رهبر حماس در ایران منجر به تجدید تنش در خاورمیانه شده است که نه تنها نشان دهنده شدت مناقشه فلسطین و اسرائیل و پیچیدگی بازی اسرائیل و ایران است، بلکه چالش های پیش روی حل مسئله فلسطین و کل روند صلح خاورمیانه را تشدید می کند و اهمیت پایان دادن به تفرقه و تقویت وحدت در فلسطین را منعکس می کند.

            ترور اسماعیل هنیه در ایران تأثیر منفی جدی بر روابط اسرائیل با ایران خواهد داشت که مدت هاست در وضعیت تقابل قرار دارد و ممکن است نه تنها تضادهای بین دو طرف را تشدید کند، بلکه ممکن است منجر به گسترش دامنه و مقیاس مناقشه فلسطین و اسرائیل و تشدید تنش های منطقه ای شود.

           با روی کار آمدن دولت جدید ایران، ترور اسماعیل هنیه در تهران بر گذار سیاسی داخلی، دیپلماسی و امنیت ایران فشار وارد کرده و انتخاب نحوه واکنش را دشوار کرده است. با قضاوت بر اساس سطح استراتژیک و خویشتنداری متقابل بین ایران و اسرائیل در درگیری قبلی، هر دو طرف تمایلی به حرکت به سمت یک درگیری در مقیاس بزرگ یا حتی جنگ ندارند. اما اگر ایران این را به عنوان یک "تحریک جدی از سوی اسرائیل" ببیند، می تواند منجر به وخامت جدی روابط بین دو طرف شود. در حال حاضر درگیری بین حزب الله لبنان و اسرائیل در وضعیت تشدید قرار دارد و اگر رویارویی بین ایران و اسرائیل بیش از پیش تشدید شود، کشمکش و جنگ مخفی بین دو طرف در عرصه امنیتی خطرناک تر خواهد شد و حتی درگیری های گسترده ممکن است رخ دهد و خطر گسترش و تشدید مناقشه فلسطین و اسرائیل نیز حتی فراتر از منطقه شرق مدیترانه و گسترش به منطقه خلیج فارس گسترش یابد.

            به طور کلی، پیامدهای ترور اسماعیل هنیه به این بستگی دارد که آیا اسرائیل واکنش بیشتری نشان خواهد داد یا خیر، اما در هر صورت، این حادثه تأثیر منفی بر مناقشه فلسطین و اسرائیل، روابط ایران و اسرائیل، آشتی درون فلسطینی ها و حتی وضعیت کل خاورمیانه داشته است.

https://m.huanqiu.com/article/4Iq8hfsMvHb

5. پروفسور دینگ لونگ با خبرنگار روزنامه جنوبی در مورد روند اوضاع خاورمیانه پس از ترور اسماعیل هنیه مصاحبه کرد.

       در 31 ژوئیه، اسماعیل هنیه در تهران ترور شد. ایران  در 1 اوت، مراسم یادبودی را برای هنیه رهبر فقید جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران برگزار کرد. در این مراسم آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران، پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران و نمایندگان شبه نظامیان فلسطینی حضور داشتند. سپس جسد اسماعیل هنیه برای خاکسپاری به دوحه، پایتخت قطر منتقل شد. آیت الله خامنه ای، روز 31 ژوئیه گفت که ایران وظیفه دارد "انتقام" شهید هنیه را بگیرد. قالیباف، رئیس مجلس ایران نیز در مراسم یادبودی در هنیه در روز 1 اوت گفت که ایران به شدت پاسخ خواهد داد و عاملان این حمله بهای سنگینی خواهند پرداخت.

پروفسور دینگ لانگ، استاد مؤسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات زبان های خارجی شانگهای، اشاره کرد که حملات اسرائیل به مقامات ارشد حماس همچنین تا حدی نشان می دهد که حملات ارتش اسرائیل علیه حماس در جبهه میدان نبرد رضایت بخش نیست. اسرائیل ممکن است در تلاش باشد تا تاکتیک ها را تغییر دهد و توانایی های سازمانی و فرماندهی حماس را با انجام "عملیات تروری" علیه رهبران سیاسی و نظامی حماس تضعیف کند.

       بر اساس گزارش ها، پس از اینکه ایران وعده "تلافی جویی" داد، آمریکا "در حالت آماده باش" قرار دارد و در نظر دارد اقدامات دفاعی بیشتری را در خاورمیانه به کار گیرد تا از حمله ایران به اسرائیل و حتی نیروهای آمریکا جلوگیری کند.

https://mp.weixin.qq.com/s/gppc_iHmyfgox8prex91Wg

کد خبر 20638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =